CAP D'ANY 2019

Interrompo, momentàniament, la publicació del nostre viatge per la Bretanya per publicar la darrera sortida del 2019, pels pobles de la Terra Alta i acabant al Garraf.

Mapa de la ruta prevista

Divendres, 27 de desembre de 2019

Avui és l'últim dia de feina fins a l'any vinent, iupi!!! Arribo a casa a les 4 de la tarda i ja està casi tot a punt: l'autocaravana aparcada davant de casa, només falta carregar la meva roba i el menjar que tenim a la nevera, o sigui que a les 16:30h ja estem en ruta, direcció terres de Tarragona.

Tenim un viatge molt tranquil, ni tan sols agafem retencions a l'alçada de Barberà del Vallès. Fem una parada tècnica a l'àrea de servei del Penedès, a l'AP-7, per comprar pa. Passat Tarragona el GPS ens fa sortir a l'alçada de Reus per agafar l'autovia A-7 i, al cap d'uns quants quilòmetres, agafem la C44 direcció Vandellós. Llàstima que ja sigui negra nit, perquè el paisatge de les muntanyes de Tivissa-Vandellós que travessem s'endevina molt maco.

Una mica més tard de les 7 de la tarda arribem a la nostra primera destinació, l'àrea d'autocaravanes de Ginestar. És una àrea petita, de només quatre places. Hi ha una autocaravana anglesa i un cotxe que ocupa una de les places, per la qual cosa ens posem al final de tot. Tot i que és una mica tard anem a fer un tomb pel poble però no trobem res digne d'interès. Al centre del poble hi ha l'església parroquial de Sant Martí, edifici barroc del segle XVIII, però no podem visitar-la perquè és tancada. També veiem indicacions de l'església vella però, tot i seguir les indicacions, només trobem uns murs on sembla que hagin fet servir per edificar-hi a sobre. Al matí tornarem a explorar-ho...

Anem a prendre alguna cosa al Bar-Restaurant La Forquilla, a la Plaça del Pou. Sembla ser que aquest edifici antigament deuria ser un molí d'oli o quelcom semblant, doncs encara té maquinària que ara forma part de la decoració. Hem llegit que es dina bé, però nosaltres portem l’autocaravana plena de menjar, així que ens en tornem a fer el nostre primer sopar de vacances, pa amb tomàquet i embotits, que sempre venen de gust. Deixem la calefacció posada, doncs sembla que a la nit farà força fred.

• Total quilòmetres recorreguts: 191
  • Pernocta: àrea d'autocaravanes de Ginestar

Dissabte, 28 de desembre de 2019

Abans de les 7 del matí ja hem rebut la primera “innocentada”. Un veí del poble ha aparcat el seu cotxe a la darrera plaça que quedava buida, al costat nostre, i ha estat traient coses i trastejant però clar, com que era negra nit i necessitava llum, que millor que fer-ho amb les llums del tractor, engegat. Tot i això, jo torno a dormir fins a les 9 del matí, més o menys, però en Xavier ja s’ha queda aixecat.

Mentre ell esmorza els seus batuts, jo m'acosto al poble (estem a un minut) i compro pa i un croissant per esmorzar. Des de l'aparcament anem caminant fins a l'embarcador. És un passeig ben maco, envoltat de vinyes i dos o tres zones de descans amb bancs, fonts (ara mateix sense aigua) i aparells per fer gimnàstica. A més, al final del camí hi ha una zona ampla on potser podríem haver dormit més tranquils, però no tenim clar que les branques dels arbres al final del passeig ens haguessin “tocat” l'auto. De totes formes, ja hem dormit prou bé a l'àrea (fins a l'arribada del tractor...).

Embarcador de Ginestar
L'embarcador és ben bonic. Ens quedem una bona estona simplement veient com baixa l'aigua del riu Ebre i fent algunes fotos. Tornem caminant al poble i fem un últim passeig. A l'agrobotiga preguntem per l'església vella i ens indica que és el mateix edifici que vam veure ahir, però l'entrada és per un lateral. Ens diuen que podem demanar la clau a l'Ajuntament però, com que és dissabte, està tancat i al final ens anem sense veure-la. Al Google Maps havíem vist indicada a prop l’ermita de Sant Isidre, així que ens dirigim cap allà, amb l'autocaravana, però un cop més està tancada, així que girem cua i ens dirigim per la C12 i, més endavant, la C13, cap a El Pinell de Brai, tot travessant les Serres de Pàndols i Cavalls i fent alguna parada per fer fotos.

A El Pinell de Brai visitem l'anomenda Catedral del vi, un celler modernista preciosíssim. Aparquem l'autocaravana just davant, tot i que després veiem que hi ha un aparcament força gran (incloent per autocars) a tocar de l'edifici. Paguem l'entrada que ens dona dret a una degustació de vins i oli de la zona i, amb la nostra audioguia procedim a ver la visita. Seguint les indicacions de terra i escoltant les gravacions ens fem idea del que va costar construir aquest edifici, i de la gran capacitat que té (més de 30.000 litres). A més, la visita permet pujar a la part superior dels dipòsits des d'on es pot observar perfectament l'arquitectura de l'edifici. La visita també inclou un petit joc de les aromes, que pot fer-ho més atractiu pels més petits.

Catedral del Vi a El Pinell de Brai
Un cop acabada la visita decidim anar a fer un tomb pel poble. Aquí descobrim perquè la comarca es diu “Terra Alta” ;-) I és que, tot i que el celler està a la part baixa del poble, a partir d'allà tot és pujada. I molta pujada... Veiem una indicació de les “Cases caigudes” i pujant, pujant, arribem a un petit mirador des d'on es poden veure com van quedar algunes cases del poble després de la batalla de l'Ebre. Val a dir que tots els pobles d'aquesta zona van ser durament bombardejats durant la guerra civil espanyola i encara es troben vestigis d'aquest episodi.

A continuació veiem una indicació de les “Cases colgades” però, tot i que anem seguint el camí, no aconseguim veure-les, per la qual cosa decidim tornar a l'autocaravana.

Posem rumb a Corbera d'Ebre. La idea era també visitar el celler de Gandesa, però al passar per davant ens adonem que està tancat i de totes formes, almenys per fora, no es veu tan bonic com el de El Pinell, tot i ser obra del mateix arquitecte, en César Martinell (deixeble de l'Antoni Gaudí). Un cop arribats a Corbera, i com que no tenim clar ficar-nos pel mig del poble per si ens trobem algun pas estret, aparquem en una zona on hi ha un senyal de pàrquing i d'accés al Poble Vell. Deixem l'autocaravana i enfilem camí amunt (i un cop arribats a dalt, veiem que sí que podríem haver-nos acostat més i, si més no, estalviar-nos part de la pujada). L'accés al Poble Vell costa 3€ per cap, no hi ha descompte per a discapacitats, jubilats, etc. Segurament a partir de les 6 o 7 de la tarda es pot accedir sense pagar, però no volem perdre tan de temps i abonem el preu estipulat.

Durant la batalla de l'Ebre (25 de juliol al 17 de novembre del 1938) el poble va ser durament bombardejat, fins al punt que els vilatans van decidir abandonar el poc que havia quedat dempeus i traslladar-se a la part baixa, on van anar construint de nou les seves cases. El Poble Vell resta com a testimoni de la barbàrie i la destrucció i el que es recapta amb les entrades serveix per evitar que es malmeti més del que ja està.

La visita a l'església parroquial de Sant Pere és imprescindible. Només van quedar les parets i el campanar, al qual es pot pujar per 147 escales. S'ha construït un sostre de metacrilat transparent per cobrir tota la nau de l'església i a dins es pot veure un documental amb fotografies de l'abans i el després, a més d'una exposició de fotografies i d'objectes quotidians dels soldats.

No vaig fer gaires fotografies, no vull retratar els efectes de l'odi, de la guerra...

Amb el cor encongit tornem a l'autocaravana. Aprofitem per dinar (són prop de les 3) i decidim anar cap a Bot, on passarem la nit. A l'aplicació Park4Night hem vist que hi ha una zona d'aparcament, sense cap servei, al costat de l'antiga estació de Bot, des d'on hi surt també una via verda que sembla molt interessant. A l'arribar a Bot el GPS ens juga una mala passada (recordem que és el dia dels Innocents) i quan veig que ens indica un carrer una mica estret li dic a en Xavier que m'esperi, per veure si podrem continuar o no. M'acosto fins a un mirador des d'on es veu l'estació i, al costat, una autocaravana més gran que la nostra, per la qual cosa decideixo que si ells han arribat, nosaltres també. Sort que la nostra auto és petita, perquè si no fos per això ens hagués tocat recular. L'endemà vam descobrir quin era el millor camí, que era anar direcció Horta de Sant Joan i, a l'alçada de l'agrobotiga (abans de sortir del poble) girar a l'esquerra fins a l'estació:

Fa una tarda maquíssima, però freda. En Xavier es queda dins l'auto a fer la becaina i jo surto a explorar i fer alguna foto.

Més tard decidim anar a fer un tomb pel poble. Agafem el “Rummi” i pugem per unes escales que jo havia vist, però que encara estan en obres. Al final hem de pujar un petit terraplè, tot just falten 5 o 6 graons per construir. Explorem el nucli urbà, però no trobem res obert. Finalment passem per davant del Celler Cal Menescal on hi ha un cartell que indica que fan degustacions gratuïtes i que es pot visitar una casa-museu amb objectes de l'àmbit rural i familiar amb una antiguitat d'entre 50 i 300 anys.

Ens atén una noia que ens fa una breu explicació i ens diu que voltem el que vulguem però, al cap d'uns minuts, se'ns acosta i ens fa una visita guiada per l'exposició. Pugem al pis de dalt on, a mode de golfes, s'exposen més objectes de la família que han anat guardant durant tot aquest temps. A més, en aquest espai és on es fan les degustacions. Ens sap greu, perquè no tenim intenció de comprar res, però tot i això ens fa provar dos vins blancs, dos de negres i un vinagre balsàmic (la joia de la corona). I al final en comprem un Oko Baix negre, un vi jove fet amb garnatxa i syrah, que passa molt bé (tot i que jo sóc més de vins blancs).

Després ens acostem al bar del centre esportiu, l'únic lloc que trobem obert, i allà berenem una mica mentre fem unes partides al Rummi, com ja va sent habitual. Acabem la vetllada a l'autocaravana, sopant i veient una pel·lícula que portava gravada a un pendrive. Abans hem intentat connectar la tele, però no he pogut sintonitzar cap canal (que és el que passa quan no connectes el cable de l'antena a la televisió, hahaha).

• Total quilòmetres recorreguts: 47,7
  • Total quilòmetres acumulats: 238,7
  • Pernocta: antiga estació de tren a Bot-

Diumenge, 29 de desembre del 2019

Avui ens aixequem amb un dia gris i fred. Decidim caminar una mica per la via verda i així ho fem, però intuïm que per veure paisatges macos hauríem d’haver agafar les bicicletes. Ho haurem de fer un altre cop.

Com que no sembla pas que el dia s'aixequi decidim anar cap a la nostra propera destinació: Batea. Abans, però, en travessar Bot veiem que l'església està oberta i ens aturem un moment per visitar-la. De nou ens trobem amb un edifici barroc, del segle XVII, dedicat a Sant Blai. Jo pujo fins al cor per fer alguna fotografia i després vindrà en Xavier, doncs l'autocaravana no està ben aparcada.

Ahir ens vam adonar que la bombona de propà està a les últimes. Consultem Google Maps i veiem que hi ha una benzinera Repsol a Gandesa i una altra a Batea i, com que aquesta havia de ser la nostra destinació, hi anem directament. Abans, segons hem vist al Park4Night podem deixar l'autocaravana aparcada just davant.

Ens endinsem per la TV-3531 i, després, per la T-362. La boira és l'única companyia durant tot el camí. Quan arribem a Batea trobem que la benzinera està tancada. A més, tampoc funciona la màquina automàtica per pagar i poder repostar, tot i que no sabem si ens hauria servit per pagar el propà. A més, ens sembla que estem encara massa lluny del centre del poble i com que el dia no acompanya gaire, decidim acostar-nos-hi amb l'autocaravana. Al final aparquem a la mateixa carretera que travessa el poble, però quan ens fiquem pels seus carrers veiem que a la Plaça Catalunya podríem haver-ho fet perfectament.

A Batea destaca el seu nucli antic, ple d'arcades i carrers empedrats. Seguint el carrer Major arribem a l'església de Sant Miquel, edifici barroc del segle XVIII, però un cop més ens el trobem tancat. No estem tenint sort amb les esglésies! De fet, tot al poble està tancat. Un amic ens ha recomanat que visitem el Celler Lafou, que està a la mateixa Plaça Catalunya, però tampoc tenim sort, per la qual cosa decidim “tirar milles” i continuar la nostra ruta. Abans, però, constatem que Batea deu ser el municipi amb més cellers per quilòmetre quadrat!

De nou per carreteres comarcals, aquest cop la TV-7232 cap a Vilalba dels Arcs. És una carretera estreta però amb bon paviment. En els 10 quilòmetres que separen Vilalba de Batea només ens creuem amb un grup de ciclistes.

Ens aturem a Vilalba però no hi estem gaire temps. Passegem una mica pels carrers, veiem els porxos de la Plaça de la Vil·la i arribem a l'església parroquial de Sant Llorenç, d'estil barroc i acabada al 1708. La porta principal està tancada però, fent la volta, trobem un accés lateral obert i aprofitem per visitar-la.

Carrer de Vilalba dels Arcs
No fem fotos, només una del nen Jesús, perquè hi ha molt poca llum.

Tornem a l'autocaravana, que havíem deixat aparcada al costat de la Cooperativa, i posem rumb a La Pobla de Massaluca. Segons Google hi ha una benzinera de CEPSA i volem solucionar el tema del propà. Però quan hi arribem, veiem que de benzinera res de res. Només un parell de sortidors de pagament automàtic al costat de la Cooperativa, i res més.

Mirem d'aparcar per visitar el poble però, entre que no trobem un lloc adient i que ja s'acosta l'hora de dinar, decidim continuar fins a Riba-Roja.

Abans d'arribar a Riba-Roja ens desviem pel trencall que porta a l'ermita de Santa Magdalena de Berrús. Després de fer uns 500 metres per una pista de terra en bon estat, arribem a una zona recreativa amb una llar de foc i taules de pedra, on ens aturem a dinar. L'ermita deu estar a prop, però preferim no endinsar-nos a la boira ;-)

Àrea recreativa ermita de Berrús
Després de dinar ens dirigim a l'àrea d'autocaravanes de Riba-Roja. Dir-li àrea és, potser, massa agosarat. És un descampat de grava amb espai per buidar aigües grises i negres i, en teoria, per omplir-ne. Dic en teoria perquè no funciona...

Cap a les 7 de la tarda anem a fer un tomb. El nucli antic de Riba-roja té un cert encant, però encara seria més maco si la meitat de les cases no semblessin a punt de caure. De totes formes, la caminada ens serveix per veure que no cal aparcar tan lluny del poble i trobem un lloc per tornar demà al matí i fer algunes compres.

• Total quilòmetres recorreguts: 64,6
  • Total quilòmetres acumulats: 303,3
  • Pernocta: àrea d'autocaravanes de Riba-roja

Dilluns, 30 de desembre del 2019

Avui torna a fer un dia gris i emboirat. Ens acostem a la zona de buidatge i buidem les grises i les negres però, a l'hora de netejar el wc i omplir d'aigua neta, resulta que no funciona. Netegem el wc amb aigua de garrafes (sort que les havíem omplert a una font propera) i decidim anar al poble per fer les compres i marxar. Abans de sortir de l'àrea, però, hi entra una autocaravana anglesa força vella. Decideixo baixar per avisar que no hi ha aigua i l'avi que la condueix em diu que ja ho sap, que de fet fa 6 o 7 anys que viu allà. Em pregunta si necessitem omplir, i quan li dic que sí ens fa seguir-lo per tot el poble fins al riu, on accedim a un recinte que suposem que és pels pescadors del poble i on podem omplir sense problemes.

Després tornem al poble, on aparquem sense problemes, esmorzem i fem algunes compres. Continuem tenint pendent el problema del propà i ens dirigim cap a Flix, on hi ha una benzinera Repsol. Però tampoc estem de sort. Està oberta, però només tenen butà. Ens adrecen a l'AgroFlix, al costat del supermercat BonPreu. Ho trobem sense gaires problemes, canviem la bombona i fem alguna compra de darrera hora al BonPreu.

Just davant, a l'altra banda de la carretera, hi ha un espai que estan habilitant com a àrea d'autocaravanes. Encara no està acabada, però ja estan les places delimitades i, segons m'ha dit l'avi anglès aquest matí, hi haurà tots els serveis de forma gratuïta. Potser haurem de tornar més endavant per comprovar-ho...

Com que estem una mica cansats de la boira i passar fred decidim anar cap a la costa. Primer anem a prop de Creixell, on dinem al costat del mar. La idea primera era quedar-nos aquí mateix a dormir, però en arribar veiem que es tracta d'un lloc que ja coneixem, doncs està prop de l'àrea 340. Ens plantegem anar-hi a dormir a aquesta àrea, però finament decidim avançar l'arribada a l'àrea Stop&Go de Cubelles, on tenim previst passar el cap d'any.

Dinant a les afores de Creixell
De l'àrea no hi ha gaire a dir. No ens agrada entre altres coses perquè té les vies del tren massa a prop, però està en bona situació per anar a la platja i els lavabos són amplis i estan nets. A l'estiu deu fer molta calor, doncs no té cap ombra.

A la tarda fem una passejada pel Passeig Marítim fins a la desembocadura del Foix, que es tracta d'un espai protegit i on podem observar ànecs, corbs marins i algun altre ocell.

Desembocadura del Foix

• Total quilòmetres recorreguts: 146
  • Total quilòmetres acumulats: 449,3
  • Pernocta: Stop&Go Cubelles

Dimarts, 31 de desembre del 2019

Últim dia de l'any i, per segon any consecutiu, el passem a l'autocaravana. Al matí ens acostem caminant al casc antic de Cubelles, accedim a l'església de Santa Maria d'estil.... Barroc!!! A la Plaça de la Vil·la estem una estona xerrant amb un senyors que té, dins el garatge, una col·lecció única de màquines de cosir, manuals i industrials, des del segle XIX fins al XX, perfectament etiquetades i exposades. També té una col·lecció d'estris del camp. Un dia o altre això hauria d'estar a un museu! No faig cap foto, em sembla com envair la seva intimitat, però potser li hauria d'haver demanat permís...

En fi, el dia acaba sense pena ni glòria a l'àrea de Cubelles. Sopem a l'auto a base de salmó fumat i caviar, i mengem el raïm al ritme de cops de cassola. Un ritme tan ràpid que quan ja ha fet els 12 cops jo encara vaig pel 4t gra de raïm!

Després hi ha ball però no ens hi estem gaire estona. La música no acompanya gaire (i que no deixin acabar les cançons, encara menys).

Tornem a l'auto, on estem una bona estona veient els programes de la tele...

• Total quilòmetres recorreguts: 0
  • Total quilòmetres acumulats: 449,3
  • Pernocta: Stop&Go Cubelles

Dimecres, 1 de gener del 2020

Primer dia de l'any a l'auto! I esperem que siguin molts més al cap de l'any. Fa solet i bona temperatura i decidim anar a fer un tomb per la platja, però en comptes d'anar cap a la desembocadura del Foix anem en l'altre sentit, direcció Tarragona.

Ens plantegem si tornar a casa per dinar però fa un dia tan agradable que no tenim ganes de tancar-nos a casa, així que decidim quedar-nos a l'àrea. Dinem a fora i, un cop rentats els plats i recollit tot, procedim a buidar grises i negres i tornar xino-xano cap a casa. Sortim de l'àrea a les 16:30 i abans de les 19:00 ja hem arribat.