Conca de Barberà

Dissabte, 18 de maig del 2019

Aquest cap de setmana no tenim pensat sortir. Ja hem sortit l'anterior (veure entrada del bloc a L'Escala i Peratallada), però a meitats de setmana en Pau ens pregunta si dissabte, dia 18, podem portar-lo a ell i a la Laia fins a Vimbodí i Poblet, on el seu millor amic Quim té una casa familiar. La primera idea és enviar-los en tren i que s'espavilin 😁, però quan faig un cop d'ull a la zona i veig les possibilitats de visita i pernocta, decidim fer una excepció.

Així doncs, dissabte els fem aixecar ben aviat i posem rumb a la nova destinació. Això sí, intentarem evitar al màxim els peatges.

Tot i tenir l'adreça d'en Quim al GPS, és impossible arribar-hi amb l'autocaravana, així que finalment aparquem a una explanada que hi ha al costat de l'església i, un cop marxen els nois, anem a fer un tomb pel poble.

Vimbodí i Poblet és d'aquells pobles que encara conserva tot el seu tarannà. Les cases, tot i que potser la majoria siguin segones residències, no han perdut el seu encant i és molt agradable passejar pels seus carrers.

Anem seguint les indicacions fins al Museu i Forn del Vidre, on passem una bona estona visitant les diverses sales i veient com treballa el mestre vidrier, que fa peces espectaculars. A més, com és el dia dels museus l'entrada ens surt gratuïta, tot i que tampoc és que sigui cara, es pot assumir perfectament.

A continuació ens dirigim fins a L'Espluga de Francolí. Allà aparquem a les afores del poble, al costat del riu i del Celler Modernista, on han habilitat un petit espai per autocaravanes amb possibilitat de fer el canvi d'aigües. Malauradament, les riuades d'octubre del 2019 s'han endut per davant no sols la zona d'aparcament, sinó també el celler que hi havia al costat de la llera del riu i tot el que s'ha trobat pel camí. Actualment (abril 2020), ni tan sols surt al Park4Night 😔.

Com que no necessitem cap servei, aparquem al costat de la gespa i anem a fer un tomb pel poble. Tot i ser dissabte no trobem massa gent pels carrers i anem voltant sense posar massa atenció en el rumb, fins que ens apreta la gana i tornem a l'autocaravana a dinar.

Plaça de les Disset Fonts
Fa sol i el temps convida a dinar fora de l'autocaravana. Inclús alguns vilatans estan aprofitant el bon dia per passar una estona a la gespa, però no tenim ganes de treure la taula i les cadires i acabem dinant a dins.

La intenció és fer una mica de becaina, però davant nostre tenim el Museu de la Vida Rural i tenen altaveus distribuïts per fora on, de tant en tant, se senten els sorolls característics d'una masia: el cant del gall, renills d'ase... Una mica està bé, però quan vols fer la becaina 😜😜😜. Sort que al migdia han parat una mica!

Decidim anar a dormir a Montblanc. Primer ens dirigim a l'Oficina de Turisme i aparquem just al darrera de l'edifici, on hem llegit que es pot pernoctar sense problemes.

Demanem informació i ens comenten que, com és el dia dels museus ens informen de diverses activitats i espais que es poden visitar. En un dels museus fan una visita teatralitzada al vespre i ens ho apuntem per anar-hi.

Montblanc és d'aquelles poblacions que val molt la pena visitar, sobretot si aneu amb canalla petita. La llegenda explica que és aquí on va tenir lloc la llegenda de Sant Jordi, i al poble hi trobem nombrosos signes d'aquesta història, des d'escultures fins a relleus, pintures, etc. El poble conserva la seva muralla en molt bon estat i, aquí sí, trobem molt d'ambient incloent una cercavila de gegants.

Montblanc també forma part del Camí de Sant Jaume i, en alguns llocs, trobem les imatges pròpies d'aquesta ruta:

Es va acostant el capvespre i no acabem de tenir clar on hem de dormir. Tot i que darrera l'oficina de turisme s'està tranquil, està al costat d'una via de tren i no tenim molt clar si hi haurà enrenou o no, decidim moure'ns fins a l'entrada del poble, abans de creuar el pont, on hem vist que hi havia unes quantes autocaravanes aparcades.

Es tracta d'una gran explanada de sorra, sense cap tipus de servei, però trobem un lloc força planer amb vistes a la muralla i decidim quedar-nos allà. Si no m'equivoco, la ubicació és aquesta de Park4Night. Tot i que sembla que estiguem lluny del poble, de fet a uns 300 metres hi ha l'antic pont medieval que en 5 minuts ens acosta al nucli antic de Montblanc.

Sopem aviat i, tot i que fa una mica de "rasca", tornem al poble per fer la visita teatralitzada que tindrà lloc al Centre d'Interpretació d'Art Rupestre. Val a dir que Montblanc és una vila amb una gran oferta cultural. Només cal dir que té fins a 7 Museus (a Mataró, molt més gran, crec que no tenim més de cinc). A la tarda ja hem visitat aquest centre però ens fa gràcia la visita teatralitzada. I avui dia encara ens fa gràcia recordar-la, bàsicament perquè de teatralitzada no te res de res (només una escena) i abans d'acabar-la ens escaquegem i visitem el museu del costat, el Museu d'Art Frederic Marés.

Es tracta de la col·lecció personal d'aquest gran artista que va donar a la vila de Montblanc. Podem trobar obres des de l'edat mitjana fins a contemporànies, incloent l'escultura Joventut del mateix Frederic Marès.

Un cop acabada la visita tornem cap al pàrquing on passem una nit força tranquil·la.

Diumenge, 19 de maig del 2019

Avui hem decidit anar a visitar el Monestir de Poblet. En Xavier l'havia visitat amb l'escola, quan era petit, però jo ni tan sols això. És el principal motiu pel qual hem decidit agafar l'autocaravana aquest cap de setmana.

Arribem al pàrquing ben d'hora, la majoria de places estan buides. És un pàrquing asfaltat i planer i, segurament, un bon lloc per a pernoctar.

I sobre el monestir de Poblet, no espereu 52 anys a visitar-lo com jo 😜. Quan comprem les entrades escollim fer la visita turística amb un monjo de la comunitat. Hi ha diferents horaris per fer les visites en castellà i en català i escollim fer-la en castellà, sobretot perquè és la propera que es farà.

A mi personalment m'agrada fer les visites guiades, doncs sempre t'expliquen coses que, anant pel teu compte, segur que se t'escapen. Però de vegades depèn de la "gràcia" del guia el que un lloc t'agradi més o menys. I en aquest cas ens ha agradat moltíssim. I no és que el guia sigui especialment divertit o simpàtic, però explica molt bé tota la història del monestir i a què es dediquen els diferents espais. A més, el fet que sigui un monjo de la comunitat li dona un "toc" especial.

No sabria amb quina part del monestir quedar-me. Impressiona el claustre, el refectori, la biblioteca, la passejada per la teulada que cobreix el claustre, l'església... Potser em quedo amb els Sepulcres Reals: Jaume I, Pere IV el Cerimoniós... Fins a sis tombes de reis i les seves esposes podem trobar allà mateix. És d'aquells monuments que no m'importaria tornar a visitar si mai torno per la zona.

Dinem tranquil·lament al pàrquing i, cap a les cinc de la tarda tornem a Vimbodí a  recollir la Laia. En Pau es quedarà fins l'endemà, doncs dilluns és festa a les escoles de Mataró (dia de lliure disposició). Tornem xino-xano fins al pàrquing de l'autocaravana, on ens esperen els pares de la Laia, la Dolors i en Guillem, i la seva germana, a qui feia molts anys que no vèiem.

I aquí s'acaba la nostra visita a la comarca de la Conca de Barberà. Una comarca plena d'història i art que no deixa indiferent a ningú.

Quilòmetres recorreguts: 350

I aquí teniu el vídeo!!!