RUTA PER L'HOLANDA DESCONEGUDA

Quan preparàvem la nostra ruta pels Països Baixos els primers llocs els ocupaven les destinacions més populars, les ciutats més conegudes, els pobles més pintorescs... Àmsterdam, Rotterdam, Harlem, La Haia, Gouda, Marken, Volendam, Kinderdijk, etc. Però els Països Baixos tenen un munt de destinacions que, tot i que potser són desconegudes pel gran públic, no deixen de ser molt interessants.

Us presentem, en ordre alfabètic, les 10 ciutats poc conegudes (almenys per nosaltres), que més ens han agradat:

Amersfoort

Amersfoort és una ciutat medieval, situada a la província d’Utrecht, i coneguda, entre altres coses, per ser la ciutat natal de Piet Mondrian, un dels grans artistes del segle XX.

La vam visitar de tarda, passejant en bici pels seus carrers (que és la millor manera de conèixer aquest país), Aviat ens vam endinsar al casc històric i vam arribar al Hof, una gran plaça plena de bars i restaurants, i des d'on veiem la Torre de la Senyora, que amb els seus 98 metres d'alçada domina l'horitzó.

També vam travessar la Koppelpoort, una porta medieval de l'any 1475 que servia com a primer punt de defensa de la ciutat i que és impressionant.

Koppelpoort a Amersfoort

No vam tenir l'oportunitat de navegar pel canal (de fet, això només ho vam fer a Àmsterdam, en un vaixell turístic), però tampoc hi ha una gran xarxa, com sí que trobem en altres indrets. El casc antic està encerclat per un canal i, alhora, un riu (o canal? aquí no se sap mai) el travessa.

Delft

Delft és una ciutat d'Holanda Meridional situada entre Rotterdam i La Haia. Aquest cop vam aparcar prop del centre i vam decidir anar-hi passejant.

Tot i que els inicis de la ciutat es remunten al segle XIII, un incendi va destruir els arxius i gran part de la ciutat l'any 1536, per la qual cosa es va perdre molta documentació.

Va viure la seva edat d'or al segle XVII, gràcies a la indústria de la ceràmica i a l'obertura d'una seu de la Companyia de les Índies Orientals, que vindria a ser com l'Amazon d'avui dia. De fet, la ceràmica blava típica d'aquesta població és reconeguda a nivell mundial, però nosaltres no en vam veure cap.

Igual que a Amersfoort, aquí també va néixer un pintor famós, Johannes Veermer.

Un dels edificis més impactants és l'església vella, del segle XIV, però els turistes no sempre són benvinguts 😓.

I aquí és on vam veure un dels primers ponts en moviment, que es va obrir sobre un eix horitzontal per donar pas a un vaixell ple de mercaderies. Realment impactant!

Església Vella de Delft

Dokkum

Dokkum és la població més al nord que vam visitar durant les nostres vacances. L'any 1298 ja va aconseguir la carta de ciutat, que li atorgava uns quants privilegis sobretot en l'àmbit del comerç. En el passat formava part de la Unió d’Utrecht i, gràcies al seu port, va jugar un important paper estratègic, però la sedimentació la va dur a un estat de fallida al segle XVII. I és que la lluita contra les marees i les inundacions és continua en aquest país.

És coneguda, sobretot, per Sant Bonifaci, que va ser martiritzat prop de Dokkum allà pel segle VIII. No em consta que aquí nasqués cap pintor famós 😁

A més, Dokkum és també una de les moltes ciutats fortificades dels Països Baixos, i la seva forma d’estrella encara és visible en els mapes de la ciutat. Personalment em fan pensar en les fortaleses d'en Vauban, però no sé si aquest arquitecte va passar per aquí!

El centre històric és molt tranquil i agradable, potser perquè està fora dels circuits turístics habituals. També potser perquè vam ensopegar una tarda de sol, sense vent. El cas és que no m'hagués importat quedar-me fins l'endemà, però a en Xavier li va entrar pressa i vam decidir anar a pernoctar a un altre lloc, preciós per cert, però això ja és una altra història.

Molí de Dokkum

Egmond aan Zee

Aquesta població, com el seu nom indica, està situada a la vora del mar (com Premià de Mar, Vilassar de Mar, etc.). Però el mar del Nord té poc a veure amb el Mediterrani. Bé, una cosa en comú és que no volen autocaravanistes aparcats ni pernoctant als seus carrers 😡

A banda d'això, és un poblet força turístic, però amb turisme neerlandès, amb una nòria a la platja, guinguetes, un far que es pot visitar en horari no apte per a nosaltres (que sempre arribem als llocs quan els acaben de tancar)... I un vent que et fica la finíssima sorra de la platja per tots els forats del cos. No m'estranya que vinguin aquí a l'estiu!

Allà vam patir els efectes d'un temporal de vent a la nit i, casi a la mitjanit, vam tenir que canviar d'ubicació per por que la Pelotilla no bolqués!

Far Jan van Speijk

Harlingen

Harlingen és una de las onze ciutats històriques de la província de Frisia. A més, és el principal port per arribar a les Illes Frisones Occidentals, amb ferries directes a Vlieland i Terscheling. És una ciutat amb molt de moviment de turistes neerlandesos, que arriben carregats de maletes en tren per agafar un d'aquests ferries.

Ens va agradar molt passejar en bicicleta pels seus carrers i, sobretot, per la zona del port, on trobàvem antics vaixells amarrats que actualment es fan servir com a allotjament turístic. N'hi ha que són una autèntica meravella! I és que Harlingen té un interessant passat com a port pesquer i de mercaderies.

Aquí també vam observar com, un cop acabada la missa (desconec si protestant o catòlica), el pare sortia de l'església a parlar amb els seus feligresos.

Middelburg

Middelburg va ser la primera ciutat que vam visitar als Països Baixos i ens va encantar. Amb el seu gran canal, els ponts que pugen i baixen, la gent que feia vida als velers... I a més, feia sol! 😎😎😎Com que encara no estàvem en mode "estem a Holanda, agafem les bicis", vam fer una passejada des del pàrquing i ens vam perdre pels seus carrers. Vam quedar bocabadats davant les cases, amb els seus finestrals que et conviden a xafardejar l'interior, i la vida tranquil·la, sense presses, que es respirava.

També va ser la primera ciutat on vam veure els fossars defensius amb formes pentagonals, que després observarien a molts altres indrets.

Plànol de Middelburg

Val la pena arribar fins a la plaça del Mercat, amb l'imponent edifici de l'ajuntament en un dels seus laterals. L'Ajuntament és d'estil gòtic tardà, construït l'any 1452, i és un dels edificis més destacats de la província de Zelanda. A més, a la plaça trobareu moltes cafeteries i restaurants per descansar una mica i observar la vida de la ciutat passant per davant vostre.

Plaça del Mercat, amb l'Ajuntament de fons

Oudewater

Oudewater és un petit municipi de la província d'Utrecht, de poc menys de 10.000 habitants. Allà podeu visitar el Museu de Waag, més conegut com a Heksenwaag ("Casa de pesatge de bruixots i bruixes").

En el passat, cada ciutat tenia la seva pròpia casa de pesatge, on cada persona podia pesar la mercaderia abans de vendre-la. Però també es van fer servir aquestes bàscules per pesar les persones acusades de bruixeria. I és que, segons la llegenda, les bruixes i bruixots pesaven molt poc (imagino que per poder volar dalt d'una escombra).

Aquest museu és molt interessant sempre que arribeu quan estigui obert, la qual cosa no és habitual en nosaltres 😂😂😂.

Però en conjunt és un poble molt tranquil i, a més, amb zona de pernocta permesa (costa ben estranya als Països Baixos), ben a prop.

Escultura davant el Museu de les Bruixes

Schoonhoven

Aquesta ciutat també és coneguda com a Silver City, donat que des del segle XVII hi treballen ferrers i orfebres. N'hi ha alguns tallers que es poden visitar, però nosaltres ens vam dedicar a passejar pels dos carrers principals: un d'ells a banda i banda del canal (sempre hi ha d'haver-hi algun canal), on també està l'Ajuntament, i l'altre, Lopikerstraat, un carrer de vianants amb botigues a banda i banda.

I casi sense voler vam arribar al parc de la ciutat, anomenat Springer Park, amb un kiosk a dins del llac (imagino que per arribar-hi has de tenir barca, o nedar) i un gronxador amb unes vistes espectaculars, que em van fer retornar a la meva infantesa.

I a l'altre banda del parc no us podeu perdre el Veerpoort o “port dels ferris”, un dels edificis més sorprenents de la Ciutat de Plata, i l'únic que queda de les cinc portes de la ciutat que la protegien de l'aigua i dels enemics. Va ser construït l'any 1601 i com a curiositat, el porter vivia just a sobre!

Urk

Es tracta d'un poble de gran tradició pesquera, on encara es pot assistir, cap al migdia, a la subhasta del peix. Antigament era una illa fins que el dic Afsluitdijk va convertir el Zuiderzee (Mar del Sud) en el llac IJsselmeer el 1939.

Els seus habitants estaven considerats els neerlandesos "més autèntics", doncs havien viscut força aïllats i, de fet, encara conserven un dialecte propi. I a l'episodi 11 publicat al nostre canal de Youtube podeu descobrir un capítol una mica truculent de la seva història.

I no només això, sinó que als seus nombrosos locals de restauració podreu provar el "fish and chips" més autèntic. Nosaltres us podem recomanar el UrkelVishal, una mena de fast-food amb uns plats boníssims!

Zierikzee

Des de principis de l'edat mitjana, Zierikzee ha estat una rica ciutat comerciant. La seva riquesa va propiciar la construcció d'un bonic port, l'ajuntament, molins, l'església i les seves portes i muralles. Té més de 500 monuments històrics!!! Un dels més imponents és Sint-Lievensmonstertoren, el campanar de l'antiga catedral gòtica, que va patir un incendi i va ser demolida l'any 1832. L'edifici s'havia construït al segle XV i el campanar, de 56 metres d'alçada, continua inacabat (perquè després critiquin la Sagrada Família 😁😁😁).

Però nosaltres vam fer una curta passejada. Ens vam acostar a la ciutat perquè a les afores hi ha un hipermercat on vam poder aparcar la Pelotilla i fer algunes compres, a banda de descobrir les màquines per reciclar envasos!

Pernocta

La pernocta lliure està prohibida en casi tot el territori.
Tot just ara comencen a sorgir algunes àrees públiques gratuïtes, sovint sense serveis de cap tipus (com a Oudewater), però també hi ha molts càmpings i mini-campings, així com àrees privades o de pagament. En molts ports trobareu àrees condicionades amb serveis de buidatge i càrrega d'aigua.

I per acabar

Si aneu als Països Baixos aprofiteu per visitar els pobles petits, els que no surten a les guies. Segur que quedareu tan enamorats com nosaltres!

I no deixeu de veure la nostra sèrie de vídeos a Youtube. Us deixem aquí l'enllaç a la llista de reproducció: